De Hollandse Nieuwe is vanaf woensdag 18 juni voor iedereen verkrijgbaar. Met de traditionele veiling van het eerste vaatje haring op dinsdag 17 juni in Scheveningen wordt het startschot gegeven voor een reeks van activiteiten. De opbrengst van de veiling wordt gedoneerd aan een goed doel.
Onder het motto 'De smaak van traditie, gevangen in het nu' initieert de sector dit jaar samenwerkingen met partners binnen en buiten de vissector. "Door nieuwe partnerschappen aan te gaan met partijen die onze passie voor de Hollandse Nieuwe delen, willen we niet alleen aandacht voor de seizoensstart, maar in de breedte zorgen voor een grotere waardering voor dit product", aldus Lisa Koopman van het Nederlands Visbureau.
"De startdatum is afgestemd op het natuurlijke proces waarbij de haring het gewenste vetpercentage bereikt voor de karakteristieke smaak waar de Hollandse Nieuwe om bekend staat. Het verhaal achter dit bijzondere product - van het traditionele maakproces tot de gezondheidsvoordelen - is bij veel mensen echter nog onbekend", aldus de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging.
Om deze kennis te vergroten, presenteert de sector dit jaar een documentaire over het verhaal van de haring. Daarnaast komen er meer activiteiten gericht op de jonge generatie. Het goede doel dat dit jaar de opbrengst van de veiling van het eerste vaatje haring zal ontvangen, wordt in de aanloop naar het haringseizoen bekendgemaakt.